Drukuj

Podatek od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wyrobów zamrożonych, które są sprzedawane do punktów sprzedaży.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 16 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wyrobów zamrożonych, które są sprzedawane do punktów sprzedaży – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy wyrobów zamrożonych, które są sprzedawane do punktów sprzedaży.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Spółka) jest firmą specjalizującą się w produkcji, wypieku oraz sprzedaży półfrancuskich i francuskich ciasteczek oraz słonych przekąsek (dalej „wyroby” lub „produkty”). Sprzedaż ciasteczek prowadzona jest przez Spółkę we własnych punktach sprzedaży lub do podmiotów gospodarczych, które następnie sprzedają ciasteczka do ostatecznych konsumentów. Z uwagi na proces technologiczny, sposób dystrybucji oraz właściwości fizykochemiczne produkty Spółki sprzedawane są w dwóch formach: zamrożonego oraz rozmrożonego wyrobu nadającego się do spożycia. Wyroby zamrożone dystrybuowane są do punktów sprzedaży, natomiast rozmrożone sprzedawane są finalnym konsumentom. Ze względów marketingowych, w szczególności w celu zainteresowania klientów wyrobami i wyróżnienia smaków, wyroby mają różne nazwy, jednakże wszystkie wyroby produkowane obecnie i w przyszłości, niezależnie od smaku, rodzaju i nazwy handlowej, są wytwarzane w tej samej, charakterystycznej technologii produkcji z zachowaniem warunków pieczenia i pakowania. Wszystkie składniki ciasteczka podlegają wyrobieniu i połączeniu w jednolitą masę, w którą wtłaczane jest nadzienie. Następnie podlegają one uformowaniu w ciasteczka i podlegają zamrożeniu w specjalnie przeznaczonym do tego celu tunelu, zapakowaniu w worki foliowe i w zamrożonej postaci podlegają dalszej sprzedaży do kontrahentów zewnętrznych (sklepów, kawiarni, etc.) lub są przewożone do własnych mini piekarń Spółki w celu ich wypieczenia i sprzedaży do ostatecznego konsumenta.

Wyroby w tej postaci powinny być przechowywane w temperaturze nie wyższej niż – 180. Zapewniając te warunki zamrożony wyrób może być przechowywany co do zasady od 4 do 8 miesięcy od daty produkcji w zależności od składu użytego nadzienia. Po dostarczeniu do punktu sprzedaży wyroby są poddawane obróbce termicznej. Zamrożone ciasto w wyniku wypieczenia uzyskuje następujące parametry:

Wygląd: powierzchnia matowa, z boku widoczne nadzienie;
Barwa: powierzchnia ciasta - złocista, w przekroju - kremowa, nadzienia - właściwa dla użytych składników;
Smak i zapach: swoisty, charakterystyczny dla użytych surowców i dodatków, bez posmaków obcych;
Konsystencja: krucha, miękka.

Ciasteczka po wypieczeniu nadają się do natychmiastowego spożycia, ale również mogą być odgrzane w warunkach domowych (np. na patelni, nie w kuchence mikrofalowej), nie dłużej niż w ciągu jednego dnia od wypieczenia.

Spółka pragnie podkreślić, iż na obu etapach produkcji (przygotowaniu wyrobów do zamrożenia oraz wypiekaniu) nie wykorzystywane są żadne procesy przetwarzania artykułów spożywczych.

Przedmiotem wniosku są wszystkie wyroby z asortymentu Spółki. Poniżej przedstawiono skład surowcowy jedynie sześciu wybranych produktów, których skład jest analogiczny do pozostałych, a różnice pomiędzy nimi wynikają jedynie z nadzienia użytego do wypełnienia ciastka:

  1. Strudelki z nadzieniem twarogowym, z ciasta półfrancuskiego:
    Ciasto: mąka pszenna, tłuszcz roślinny, woda, drożdże, cukier, drożdże, sól polepszacz, Nadzienie: twaróg, woda, cukier, mąka pszenna, skrobia kukurydziana, subst. zagęszczająca E-1422, barwnik syntetyczny E-104, aromat waniliowy ident. z naturalnym.
    Na powierzchnię: masa jajowa pasteryzowana.
  2. Ciasteczka z nadzieniem morelowym z ciasta francuskiego:
    Ciasto: mąka pszenna, tłuszcz roślinny, woda, mieszanka tłuszczowo - cukrowa do ciasta francuskiego (tłuszcz roślinny, emulgator E-471, lecytyna sojowa, enzymy, regulator kwasowości: kwas askorbinowy), masa jajowa pasteryzowana, sól, aromat: etylowanilina.
    Nadzienie: marmolada morelowa 23%, przecier morelowy 14%, woda, cukier, mąka pszenna, bułka tarta, substancja zagęszczająca E-1422, regulator kwasowości: kwas cytrynowy, aromat morelowy identyczny z naturalnym, barwniki syntetyczne: E-124 i E-104.
  3. Ciasteczka francuskie z nadzieniem o smaku grzybowym:
    Ciasto: mąka pszenna, tłuszcz roślinny, woda, mieszanka tłuszczowo - cukrowa do ciasta francuskiego (tłuszcz roślinny, emulgator E-471, lecytyna sojowa, enzymy, regulator kwasowości: kwas askorbinowy), przyprawy (papryka, cebula prażona, pieprz), masa jajowa pasteryzowana, sól.
    Nadzienie: kapusta kiszona 65%, bułka tarta, koncentrat pomidorowy, mąka pszenna, kasza manna, woda, tłuszcz roślinny, substancja zagęszczająca: E-1422, sól, przyprawy: cebula, majeranek, kminek, pieprz, produkt może zawierać śladowe ilości: selera i gorczycy.
  4. Ciasteczka francuskie z nadzieniem o smaku grzybowym:
    Ciasto: mąka pszenna, tłuszcz roślinny, woda, mieszanka tłuszczowo - cukrowa do ciasta francuskiego (tłuszcz roślinny, emulgator E-471, lecytyna sojowa, enzymy, regulator kwasowości: kwas askorbinowy), przyprawy (papryka, cebula prażona, pieprz), masa jajowa pasteryzowana, sól.
    Nadzienie: kapusta kiszona 65%, bułka tarta, koncentrat pomidorowy, mąka pszenna, kasza manna, woda, tłuszcz roślinny, substancja zagęszczająca: E-1422, sól, przyprawy: cebula, majeranek, kminek, pieprz.
    Produkt może zawierać śladowe ilości: selera i gorczycy.
  5. Strudelki z nadzieniem o smaku pizzetti:
    Ciasto: mąka pszenna, tłuszcz roślinny, woda, drożdże, sól, mleko w proszku, cukier, polepszacz.
    Nadzienie: woda, skrobia kukurydziana, koncentrat pomidorowy, mąka pszenna, kasza manna, mleko w proszku, tłuszcz roślinny, subst. zagęszczająca E-1422, przyprawy do potraw i pizzy, oregano.
    Na powierzchnię: masa jajowa pasteryzowana.
  6. Ciasteczka francuskie z nadzieniem o smaku mięsnym
    Ciasto: mąka pszenna, tłuszcz roślinny, woda, mieszanka tłuszczowo - cukrowa do ciasta francuskiego (tłuszcz roślinny, emulgator E-471, lecytyna sojowa, enzymy, regulator kwasowości: kwas askorbinowy), przyprawy (papryka, cebula prażona, pieprz), masa jajowa pasteryzowana, sól.
    Nadzienie: mięso drobiowe 30%, tłuszcz drobny wieprzowy, woda, sól, kasza manna, błonnik pszenny, stabilizator E-451, naturalne przyprawy, substancja konserwująca E-250; produkt może zawierać śladowe ilości: selera i gorczycy.

Dodatkowo Spółka dysponuje opinią urzędu statystycznego, który pismem z dnia 28 lutego 2011 potwierdził, iż opisane powyżej wyroby Spółki:

  • ciasteczka z nadzieniem, surowe, mrożone, powinny być klasyfikowane do grupowania PKWiU 10.61.24.0 – „mieszaniny i ciasta do wytwarzania wyrobów piekarskich”,
  • ciasteczka wypieczone sprzedawane finalnym konsumentom powinny być klasyfikowane do grupowania PKWiU 10.71.12.0 – „wyroby ciastkarskie i ciasta, świeże”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku, w związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 – dalej „Ustawa o VAT”) należy opodatkować od dnia 1 stycznia 2011 r. wyroby Spółki zamrożone, które są sprzedawane do punktów sprzedaży...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyroby Spółki zamrożone wskazane w pytaniu, które są sprzedawane do punktów sprzedaży klasyfikowane przez Spółkę jako „mieszaniny i ciasta do wytwarzania wyrobów piekarskich” wg kodu PKWiU 10.61.24.0 powinny być opodatkowane według stawki podatku od towarów i usług w wysokości 5%.

Uzasadnienie stanowiska Spółki.

Zdaniem Spółki, w związku z faktem, iż wyroby opisane w pytaniu stanowią gotowy produkt, który po wypieczeniu nadaje się do bezpośredniego spożycia powinien być on zaklasyfikowany do grupy: 10.61.24.0 – „mieszaniny i ciasta do wytwarzania wyrobów piekarskich”.

W celu zweryfikowania powyższego stanowisko Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie klasyfikacji PKWiU do Urzędu Statystycznego, który pismem z dnia 28 lutego 2011 r. potwierdził, iż ciasteczka z nadzieniem, surowe, mrożone, przedstawione przez Spółkę w pytaniu powinny być klasyfikowane do grupowania 10.61.24.0 - „mieszaniny i ciasta do wytwarzania wyrobów piekarskich”.

Spółka zaklasyfikowała ww. wyroby m.in. na podstawie komentarza do PKWiU 2008 zamieszczonego na stronie GUS (www.stat.gov.pl/klasyfikacje/), a także brała pod uwagę zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2008). W myśl punktu 5.2.1 tych zasad przy opracowywaniu klasyfikacji wyrobów posłużono się „pozycjami nomenklatury scalonej (dalej: CN). Z tych względów, w PKWiU 2008 zakres rzeczowy większości grupowań obejmujących wyroby jest określony zakresem rzeczowym odpowiednich pozycji CN, to znaczy, że każde grupowanie PKWiU 2008 odpowiada całej pozycji, części pozycji lub stanowi agregat kilku pozycji CN”.

Kierując się powyższą uwagą, Spółka zweryfikowała również noty do nomenklatury scalonej zamieszczone na stronie internetowej służby celnej RP (isztar.mf.gov.pl). Zgodnie z powiązaniem wskazanym w PKWiU 2008, pozycja PKWiU 2008 10.61.24.0, „mieszaniny i ciasta do wytwarzania wyrobów piekarskich” odpowiada klasyfikacji CN 1901 20 00 - mieszaniny i ciasta, do wytworzenia wyrobów piekarniczych objętych pozycją 1905.

W zakresie pozycji CN 1901, zgodnie z notą do tej pozycji, znajdują się:

  • mieszaniny i ciasta, do wytworzenia wyrobów piekarniczych objętych pozycją 1905,
  • podpozycja ta włącza mieszaniny ciast określone w notach wyjaśniających do HS do pozycji 1901, II, akapit ósmy, 7 i 8,
  • podpozycja ta nie obejmuje suszonych lub pieczonych wafli z mąki lub skrobi, nawet przeznaczonych do wykorzystania w wyrobach piekarniczych (pozycja 1905).

Ponadto w celu potwierdzenia prawidłowości zastosowanej klasyfikacji, Spółka posłużyła się dostępnymi na stronie służby celnej RP wiążącymi informacjami taryfowymi (dalej: „WIT”).

Poniżej spółka przedstawia wybrane opisy WIT wyrobów zaklasyfikowanych do pozycji 1901 20 00 - mieszaniny i ciasta, do wytworzenia wyrobów piekarniczych objętych pozycją 1905, które zdaniem Spółki, dotyczą wyrobów o właściwościach bardzo zbliżonych do właściwości produktu nr 1:

– WIT wydany w dniu 14/06/2005.

Opis towaru: surowe ciasto półfrancuskie, fermentowane (garowane), uformowane w ciastko o kształcie prostokąta z nadzieniem, składającym się z kremu budyniowego i rodzynków. Produkt głęboko mrożony; nadający się do spożycia po upieczeniu. Ciasto zawiera w składzie m.in.: mąkę pszenną, wodę, masło, drożdże, cukier, sól.

– WIT wydany w dniu 05/10/2005.

Surowe ciasto półfrancuskie, garowane, uformowane w prostokątne ciastko z nadzieniem jabłkowym. Produkt głęboko mrożony, nadający się do spożycia po upieczeniu. Ciasto zawiera w składzie m.in.: mąkę pszenną, wodę, masło, cukier, drożdże.

– WIT NR PL - X wydany w dniu 10/10/2005.

Opis towaru: surowe ciasto półfrancuskie, garowane, uformowane w prostokątne ciastko z nadzieniem wiśniowym. Produkt głęboko mrożony nadający się do spożycia po upieczeniu. Ciasto zawiera w składzie m.in.: mąkę pszenną, cukier, wodę, drożdże, masło.

Zdaniem Spółki, powyższy opis odpowiada charakterystyce analizowanych wyrobów.

Z kolei w załączniku nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: „Ustawa o VAT”) wskazującym listę produktów do których możliwe jest stosowanie stawki 5%, w poz. 22 wymieniono „produkty przemiału zbóż, z wyłączeniem śruty”, kod PKWiU: ex 10.61. Kod PKWiU 10.61 został umieszczony również w załączniku nr 3 do ustawy w poz. 29, określającym towary opodatkowane według stawki VAT 8%. Jednakże przepisy nie precyzują w jaki sposób podatnik powinien określać stawkę VAT, gdy towary wymienione są w dwóch załącznikach do ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki, nie podlega dyskusji, iż możliwe jest opodatkowanie wyrobów przedstawionych w pytaniu według stawki preferencyjnej. Jednocześnie Spółka pragnie podkreślić, iż wymienienie w poz. 29 w załączniku nr 3 ma jedynie na celu opodatkowanie wyższą stawką wyrobów należących do grupowania 10.61 jednak wyłączonych ze stosowania stawki 5% (zatem są to zbiory wykluczające się). Należy bowiem zauważyć, iż pozycja przedstawiona w załączniku 10 jest węższa od przedstawionej w poz. 29 załącznika nr 3.

W rezultacie stawką właściwą do zastosowania dla wyrobów określonych w pytaniu będzie stawka VAT 5% na podstawie art. 41 ust 2a w związku z poz. 22 załącznika nr 10 do ustawy o VAT. Spółka pragnie również zauważyć, iż użycie stawki VAT 5% jest co do zasady zgodne z celem nowelizacji ustawy o VAT, jakim jest ograniczenie wzrostu cen żywności, przedstawionym w opublikowanych na stronie Ministerstwa Finansów wyjaśnieniach do zmian w podatku VAT na 2011 r. oraz w odpowiedzi Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów z upoważnienia Ministra Finansów na interpelację poselską.

Reasumując, skoro produkt Spółki stanowi produkt żywnościowy (oraz środek spożywczy w rozumieniu przepisów o jakości handlowej produktów rolno-spożywczych), zatem uzasadnione jest zastosowanie preferencyjnej stawki VAT w wysokości 5%. W odmiennym przypadku nie zostałby osiągnięty przedstawiony powyżej cel ustawodawcy (czyli przeciwdziałanie wzrostowi cen żywności). Z tego powodu oraz wskutek uzyskanej klasyfikacji statystycznej niedopuszczalne jest również opodatkowanie opisanych wyrobów stawką podstawową.

Dodatkowo zdaniem Spółki możliwość użycia preferencyjnej stawki w stosunku do jej wyrobów wynika wprost z przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L nr 347) (dalej: „Dyrektywa VAT”). Zgodnie z regulacjami dyrektywy VAT, państwa członkowskie stosują stawkę podstawową VAT, która nie może być niższa niż 15% (art. 96 Dyrektywy). W drodze odstępstwa od powyższej zasady, Dyrektywa VAT przyznaje państwom członkowskim możliwość zastosowania jednej lub dwóch stawek obniżonych (art. 98 ust. 1 Dyrektywy). Wysokość tych stawek nie może być niższa niż 5%. Stawki obniżone mogą być zastosowane wyłącznie do dostaw towarów lub świadczenia usług, które są określone w załączniku III Dyrektywy (art. 98 ust. 2 Dyrektywy). W pkt 1 tego załącznika wymienione są „środki spożywcze (łącznie z napojami, ale z wyłączeniem napojów alkoholowych) przeznaczone do spożycia przez ludzi i zwierzęta”. W celu precyzyjnego określenia zakresu poszczególnych kategorii towarów lub usług, dla których obowiązuje obniżona stawka VAT, państwa członkowskie mogą stosować nomenklaturę scaloną (art. 98 ust. 3 Dyrektywy). W rezultacie stosowanie preferencyjnej stawki VAT na wyroby Spółki jest uzasadnione i zgodne z przepisami wspólnotowymi.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę zarówno regulacje krajowe jak i wspólnotowe wyroby będące przedmiotem niniejszego wniosku sklasyfikowane wg kodu PKWiU 2008 10.61.24.0 – „mieszaniny i ciasta do wytwarzania wyrobów piekarskich”, powinny być objęte stawką VAT 5%.

Spółka deklaruje, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Art. 5a został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 2 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Podkreślić w tym miejscu należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z cyt. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie natomiast z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Pod poz. 29 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, stawka ta wynosi 8%), wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.61., tj. „produkty przemiału zbóż”.

Ponadto, z objaśnienia „1” do załącznika nr 3 wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z kolei zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2a ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578 ze zm.), dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W pozycji 22 ww. załącznika, wymieniono towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.61. tj. „produkty przemiału zbóż, z wyłączeniem śruty”.

Należy przy tym zaznaczyć, iż zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest firmą specjalizującą się w produkcji, wypieku oraz sprzedaży półfrancuskich i francuskich ciasteczek oraz słonych przekąsek (dalej „wyroby” lub „produkty”). Sprzedaż ciasteczek prowadzona jest przez Spółkę we własnych punktach sprzedaży lub do podmiotów gospodarczych, które następnie sprzedają ciasteczka do ostatecznych konsumentów. Z uwagi na proces technologiczny, sposób dystrybucji oraz właściwości fizykochemiczne produkty Spółki, sprzedawane są w dwóch formach: zamrożonego oraz rozmrożonego wyrobu nadającego się do spożycia. Wyroby zamrożone dystrybuowane są do punktów sprzedaży, natomiast rozmrożone sprzedawane są finalnym konsumentom. Ze względów marketingowych, w szczególności w celu zainteresowania klientów wyrobami i wyróżnienia smaków, wyroby mają różne nazwy, jednakże wszystkie wyroby produkowane obecnie i w przyszłości, niezależnie od smaku, rodzaju i nazwy handlowej, są wytwarzane w tej samej, charakterystycznej technologii produkcji z zachowaniem warunków pieczenia i pakowania. Wszystkie składniki ciasteczka podlegają wyrobieniu i połączeniu w jednolitą masę, w którą wtłaczane jest nadzienie. Następnie podlegają one uformowaniu w ciasteczka i podlegają zamrożeniu w specjalnie przeznaczonym do tego celu tunelu, zapakowaniu w worki foliowe i w zamrożonej postaci podlegają dalszej sprzedaży do kontrahentów zewnętrznych (sklepów, kawiarni, etc.) lub są przewożone do własnych mini piekarń Spółki w celu ich wypieczenia i sprzedaży do ostatecznego konsumenta.

Wyroby w tej postaci powinny być przechowywane w temperaturze nie wyższej niż – 180. Zapewniając te warunki zamrożony wyrób może być przechowywany co do zasady od 4 do 8 miesięcy od daty produkcji w zależności od składu użytego nadzienia. Po dostarczeniu do produktu sprzedaży wyroby są poddawane obróbce termicznej. Zamrożone ciasto w wyniku wypieczenia uzyskuje następujące parametry:

Wygląd: powierzchnia matowa, z boku widoczne nadzienie;
Barwa: powierzchnia ciasta - złocista, w przekroju - kremowa, nadzienia - właściwa dla użytych składników;
Smak i zapach: swoisty, charakterystyczny dla użytych surowców i dodatków, bez posmaków obcych,
Konsystencja: krucha, miękka.

Ciasteczka po wypieczeniu nadają się do natychmiastowego spożycia, ale również mogą być odgrzane w warunkach domowych (np. na patelni, nie w kuchence mikrofalowej), nie dłużej niż w ciągu jednego dnia od wypieczenia.

Spółka pragnie podkreślić, iż na obu etapach produkcji (przygotowaniu wyrobów do zamrożenia oraz wypiekaniu) nie wykorzystywane są żadne procesy przetwarzania artykułów spożywczych.

Przedmiotem wniosku są wszystkie wyroby z asortymentu Spółki.

Zdaniem Spółki, w związku z faktem, iż wyroby opisane w pytaniu stanowią gotowy produkt, który po wypieczeniu nadaje się do bezpośredniego spożycia powinien być on zaklasyfikowany do grupy: 10.61.24.0 – „mieszaniny i ciasta do wytwarzania wyrobów piekarskich”. W celu zweryfikowania powyższego stanowisko Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie klasyfikacji PKWiU do Urzędu Statystycznego, który pismem z dnia 28 lutego 2011 r. potwierdził, iż ciasteczka z nadzieniem, surowe, mrożone, przedstawione przez Spółkę w pytaniu powinny być klasyfikowane do grupowania 10.61.24.0 - „mieszaniny i ciasta do wytwarzania wyrobów piekarskich”.

Z uwagi na powyższe, w opinii Wnioskodawcy, wyroby Spółki zamrożone powinny być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 5%.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności – także na gruncie klasyfikacji statystycznych.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż sprzedaż przez Wnioskodawcę wyrobów zamrożonych, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.61.24.0, tj. „mieszaniny i ciasta do wytwarzania wyrobów piekarskich”, opodatkowana jest – na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 22 załącznika nr 10 do ustawy – stawką podatku VAT w wysokości 5%.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości zaklasyfikowania towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie odpowiedzi na pytanie, dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wyrobów rozmrożonych, gotowych do spożycia po wypieczeniu sprzedawanym finalnym konsumentom zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 16 czerwca 2011 r. nr ILPP2/443-529/11-4/BA.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Podobne interpretacje: